Is het einde van de dieselmotor in zicht?

De ontwikkelingschef van Renault liet zich in oktober ontvallen dat er geen geld meer in de ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren wordt gestoken. De huidige generatie wordt tot in elk geval 2025 up-to-date gehouden, waarna Renault wil overstappen op geëlektrificeerde modellen en volledig elektrische auto’s. Daarmee is het Franse merk de zoveelste fabrikant die het einde van de diesel verkondigt. Verkoopcijfers geven de producenten gelijk, in elk geval in Nederland.

Het verhaal moge inmiddels duidelijk zijn: sinds het bekend worden van het dieselschandaal bij de Volkswagen Group in 2015 zit diesel in het verdomhoekje. De toepassing van sjoemelsoftware, waarbij de motor tijdens emissietests zuiniger en schoner kon draaien, gaf de diesel een negatieve reputatie, waar die niet meer van lijkt te herstellen.

Uiteraard zijn er nog tal van auto’s met een dieselmotor te koop. Bovendien is het voor sommige modellen, denk aan grote SUV’s en cross-overs, misschien nog wel de te verkiezen motorisering. Daarnaast waren er voor de coronacrisis nog genoeg veelrijders die vanwege het grote aantal kilometers op jaarbasis van hun werkgever op diesel moesten rijden. Voor hen is de spoeling dun geworden, want veel merken leveren in Nederland al geen diesels meer. Weer andere fabrikanten bieden de motor in steeds minder modellen aan. Bij Hyundai, Mazda, Suzuki en Subaru kun je in Nederland al geen dieselmotor meer krijgen, terwijl de motorisering bij Toyota en Mitsubishi voorbehouden is aan pick-up-trucks en de echte terreinwagens. Bij Nissan en Honda is het einde van de diesel inmiddels ook aangekondigd.

Dieselmotor in steeds minder modellen

Van de Europese fabrikanten is Volvo inmiddels gestopt met dieselmotoren, net als Bentley en Porsche. Daar komt Renault over een aantal jaren dus bij. In de tussentijd is de verwachting dat ook Fiat Chrysler Automobiles (FCA) zal stoppen met diesel, mogelijk al in 2022. Fusiepartner PSA, moederbedrijf van onder meer Peugeot en Opel, heeft nog dieselmotoren in het aanbod, maar deze zullen vermoedelijk geen opvolger krijgen. Net als bij Renault zullen de krachtbronnen actueel worden gehouden, waarna deze zullen worden uitgefaseerd. Ford en Dacia zijn nog niet gestopt met diesels, maar in Nederland vind je een dergelijke motor alleen nog in bestelwagens en in de personenversies daarvan.

Bij andere merken merk je dat de dieselmotor voor steeds minder modellen beschikbaar is. Zo besloot Volkswagen dit jaar te stoppen met de dieselmotor voor de Polo, een model dat een aantal jaren geleden met diesel niet aan te slepen was. Bij Kia is de dieselmotor voorbehouden aan de Sportage SUV.

Verkoopaandeel onder 5 procent

In Europa neemt het aandeel van diesel in de nieuwverkoop zienderogen af. Tot 2015 had ruim de helft van alle verkochte auto’s een dieselmotor, dit jaar nog maar een kwart. In Nederland is de verkoop helemaal ingestort. Vijf jaar geleden had diesel een aandeel van 29 procent, nu nog geen 5 procent. Sterker nog, er worden anno 2020 twee maal zoveel volledig elektrische auto’s verkocht als diesels. “Nieuwe diesels waren altijd vrijwel alleen interessant voor de zakelijke markt, want vanwege de hogere bpm en de hogere mrb moet je veel kilometers rijden om het rendabel te maken”, aldus Tom Huyskens, woordvoerder bij Bovag. “Voor Nederland geldt lage bijtelling alleen nog op puur elektrische auto’s, dus is het logisch dat de focus van de zakelijke rijder daar nu op ligt en niet meer op diesel.”

Ook de invloed van het dieselschandaal werkt nog altijd door, beaamt Huyskens. “Dat resulteert automatisch in lagere restwaardes voor deze auto’s, hetgeen vooral voor Nederlandse leasemaatschappijen weer consequenties heeft. Een lagere restwaarde betekent een hogere leaseprijs en daarmee is een diesel automatisch dus minder interessant voor klanten.”
Toch wil de woordvoerder de rol van diesel niet helemaal uitvlakken, temeer omdat er in de Europese Unie strenge CO2-eisen gelden waaraan je als fabrikant moet voldoen. Huyskens: “Je hebt de moderne en efficiënte diesel nu juist keihard nodig voor het behalen van CO2-doelen.”

FVD wil maximumsnelheid ‘naar Duits model’

Forum voor Democratie-lijsttrekker Thierry Baudet heeft in de Tweede Kamer de ‘autoplannen’ uit het verkiezingsprogramma van zijn partij toegelicht. FvD wil de verlaging van de maximumsnelheid terugdraaien en investeren in enkele snelwegtrajecten.

Half maart werd de maximumsnelheid op snelwegen in Nederland overdag overal op 100 km/h gezet. Enkel tussen 19.00 en 6.00 uur mag er nog harder worden gereden op sommige trajecten. Het is Forum voor Democratie een doorn in het oog. Thierry Baudet lichtte in een debat in de Tweede Kamer toe welke visie zijn partij hierop heeft en deelde een aantal programmapunten op het gebied van mobiliteit. Het belangrijkste punt is volgens hem het terugdraaien van de snelheidsverlaging, omdat de reden hierachter volgens hem kant noch wal raakt.

“Inmiddels is berekend dat de ‘stikstofwinst’ door het instellen van een maximumsnelheid van 100 km/h volstrekt en volkomen verwaarloosbaar is”, beargumenteert de politicus. Baudet noemt het een ‘fopmaatregel’, die volgens hem is ingevoerd nadat bleek dat het ‘volstrekt zinloos’ zou zijn. Forum voor Democratie wil dan ook terug naar een maximumsnelheid van 130 km/h, altijd en overal waar dat kan. Het mag volgens hem ook wel harder dan 130 km/h en in het verkiezingsprogramma spreekt FvD zelfs van een ‘maximumsnelheid naar Duits model’. Ongelimiteerde snelheid op enkele trajecten lijkt daarmee ook een optie te zijn voor de partij.

Een op basis van de inrichting van de weg ingestelde ‘geloofwaardigere maximumsnelheid’ zou volgens de lijsttrekker leiden tot minder snelheidsoverschrijdingen en een betere doorstroming. Ook zou er minder snelheidsverschil tussen verschillende auto’s zijn en het daardoor veiliger zijn. Baudet beroept zich bij deze uitspraken op onderzoeken die volgens hem hierop hebben gewezen.

Snelwegen en tol

Baudet hamerde er verder op dat Nederland geld moet steken in betere bereikbaarheid. De aanleg van de A8 en A9 ten behoeve van verkeer in de regio Zaanstreek en IJmond moet volgens FvD versneld worden gerealiseerd. Daarbij wil de partij dat de N35 tussen Zwolle en Enschede een snelweg wordt. Nu is alleen het traject Wierden-Enschede snelweg A35. Ook wil FvD dat de Westerscheldetunnel tolvrij wordt. Dit zou volgens Baudet ‘enorme kansen bieden voor Zeeland

Prijs Toyota GR Yaris bekend!

Toyota heeft de heftigste Yaris ooit een Nederlandse vanafprijs gegeven. De compacte extremist is voor de Nederlandse markt echter al direct uitverkocht. Wel kan de heetgebakerde GR Yaris voor 2021 worden gereserveerd.

Toyota blies vriend en vijand begin dit jaar weg met de GR Yaris, een sportieve versie van de nieuwe Toyota Yaris die direct de boeken in gaat als één van de meest buitenissige modellen van het merk ooit. De compacte hot hatch heeft namelijk een tot 261 pk en 360 Nm opgefokte 1.6 driecilinder onder de kap, die direct de krachtigste driepitter is die ooit in een reguliere straatauto werd geleverd. Toyota meldt nu dat de GR Yaris een Nederlandse prijs heeft gekregen. De vanafprijs ligt op € 50.495.

Die nog geen 51 mille valt alleszins mee. De Nederlandse importeur ging eerder uit van een prijs van zo’n € 60.000. De CO2-uitstoot van de driecilinder bleek lager uit te vallen dan verwacht. Dat heeft er onder meer voor gezorgd dat de Toyota GR Yaris minder hard wordt gebeten door het Nederlandse bpm-beest. Goed nieuws gaat gepaard met slecht nieuws. Hoewel de GR Yaris voor dit jaar in ons land al compleet is uitverkocht, is de doorgesnoven hot hatch wel te reserveren voor volgend jaar. Een kleine prijsvergelijking met de voorheen heftigste Yaris ooit: de Toyota Yaris GRMN stond met zijn van een supercharger voorziene 212 pk sterke 1.8 reeds vanaf € 45.000 in de Nederlandse orderboeken. Met zijn hitsige 1.6 is de GR Yaris in staat om in minder dan 5,5 seconden naar de 100 km/h te schieten. Zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 230 km/h. Schakelen gaat met een handbak met zes versnellingen.

Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris

De vierwielaangedreven GR Yaris is straks leverbaar in twee uitvoeringen: Premium en Performance. De vanafprijs van € 50.495 geldt voor de Premium-uitvoering. Die versie heeft net als de Performance-versie 18-inch lichtmetaal, een interieur met GR-sportstoelen en een met leer bekleed sportstuur en een infotainmentsysteem met 8-inch display. Bij beide smaken is het dak uit koolstofvezel vervaardigd en zijn de portieren van de GR Yaris (in tegenstelling tot de reguliere Yaris altijd een driedeurs) van aluminium. De Premium-versie heeft onder meer een JBL-audiosysteem met acht speakers, een head-updisplay, navigatie en sfeerverlichting. Ook heeft deze variant Blind Spot Monitor, Rear Cross Traffic Alert en parkeersensoren voor en achter. De Performance-variant heeft daarnaast onder meer Michelin Pilot Sport 4S-rubber om zijn 18-inch lichtmetaal, rode remklauwen, een afgedekte motor én een aangepaste wielophanging. Daarbij heeft de Performance-versie een mechanisch sperdifferentieel op zowel de voor- als achteras. Voor de GR Yaris Performance ben je € 52.995 kwijt.